Saturday 22 July 2017

Punca-punca obesiti


Pada era yang serba maju ini, remaja terlalu leka dengan masalah obesiti yang kini berada pada tahap yang serius di negara kita. Obesiti boleh diklasifikasikan sebagai pengumpulan lemak berlebihan di dalam badan seseorang. Obesiti dianggap sebagai satu penyakit dan terjadi apabila tisu-tisu lemak menjadi keterlaluan.lebih teruk lagi, obesiti boleh mengganggu atau mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Apakah punca-punca masalah obesiti dalam kalangan rakyat Malaysia?

        Antara punca masalah obesiti dalam kalangan rakyat Malaysia ialah faktor genetik atau keturunan. Hal ini demikian kerana gaya pemakanan keluarga yang tidak sihat serta tidak berkhasiat. Ibu bapa juga terlau memanjakan anak-anak mereka bagai menatang minyak yang penuh sehingga mengikut telunjuk mereka. Contoh makanan yang tidak berkhasiat ialah burger, piza dan mi segera. Hal ini telah menyebabkan remaja pada zaman ini mempunyai masalah obesiti serta telah meningkatkan lagi peratus rakyat malaysiayang mengalami masalah obesiti. Oleh itu, ibu bapa perlulah mengawasi pemakanan anak-anak supaya tidak mengalami masalah obesiti.

        Selain itu, kurang bersenam juga merupakan salah satu punca masalah obesiti.  Fenomena ini terjadi kerana mereka leka dengan hiburan daripada kaca televisyen dan corong-corong radio, lebih selesa tidur malah sikap mereka sendiri yang malas untuk bersukan atau beriadah. Remaja yang malas juga tidak suka bersukan mahupun bersosial dengan masyarakat luar. Remaja lebih gemar melakukan aktiviti yang langsung tidak mendatangkan faedah. Sebagai contoh, remaja kini lebih gemar bersosial melalui media sosial sahaja.  Pendek kata, jelaslah bahawa remaja yang kurang gemar bersukan dan beriadah telah menyumbang kepada masalah obesiti yang melanda Malaysia pada alaf baharu ini.

        Seterusnya, punca lain yang menyumbang kepada masalah obesti ialah remaja juga tidak mempraktikkan amalan pemakanan seimbang. Pada zaman perindustrian ini, terdapat banyak syarikat makanan segera yang bekalori tinggi serta berlemak tinggi. Ibu bapa yang bekerja senang dan gembira tentang perkembangan perindustrian makanan segera kerana mereka tidak sempat menyediakan makanan untuk anak-anak lantaran berkejar-kejar ke tempat kerja. Maka dengan ini ibu bapa hanya memberikan bekalan makanan segera kepada anak-anak. Dengan ini, ibu bapa lebih mementingkan diri lebih daripada anak-anak malahan juga remaja tidak mempraktikkan amalan pemakanan seimbang juga termasuk dalam salah satu punca masalah obesiti dalam kalangan rakyat Malaysia.

        Di samping itu, punca masalah obesiti yang terakhir ialah sikap remaja itu sendiri. Hal ini demikian kerana sikap remaja yang tiada pendirian serta senang terpengaruh menyebabkan mereka suka mengambil makanan ringan. Remaja masa kini terlalu mengikut hawa nafsu mereka sendiri. Apabila syarikat makanan segera mencipta produk baru, mereka akan mengiklankan produk syarikat mereka kepada orang awam. Sebagai contoh cara mereka terpengaruh adalah daripada iklan-iklan makanan segera yang indah khabar dari rupa. Oleh yang demikian, sikap remaja masa kini juga merupakan salah satu punca masalah obesiti dalam kalangan rakyat Malaysia.

        Konklusinya, jelaslah bahawa punca-punca di atas akan menyebabkan rakyat Malaysia mengalami masalah obesiti.Masalah ini perlu kita bending bersama agar tidak menjadi duri dalam daging,gunting dalam lipatan dan seterusnya menjayakan hasrat Malaysia sihat dan maju.

32 comments:

  1. Saya ingin meminta izin utk mengambil karangan ini sebagai kajian obesiti saya di sekolah

    ReplyDelete
  2. Saya ingin meminta izin utk mengambil karangan ini sebagai kajian obesiti saya di sekolah

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Karangan ini sangat bagus👍👍 good job😻

    ReplyDelete
  5. Saya ingin meminta izin untuk menggunakan karangan ini di sekolah saya..

    ReplyDelete
  6. karangan yg sangat mantap.

    ReplyDelete
  7. Insya allah dengan contoh karang yang ringkas dan mudah faham . Saya berkemungkinan boleh scor a dalam bahagian ini . Justeru dengan itu saya mintak , yang membaca comment saya ni . Doakan saya untuk trial pt3 2018 . Semoga berjaya dalam exam amin .

    ReplyDelete
  8. Karangan ini sangat baik dan isinya juga terperinci serta mudah faham

    ReplyDelete
  9. Karangan yg sangat mantap . Doakan saya untuk trial spm bahasa melayu pada hari ini .

    ReplyDelete
  10. Sya nak mnta izin tiru karangan ni untuk sekolah yaa😁😁😁

    ReplyDelete
  11. Bagus la karangan ni...anak sy lebih pndai skang...👍

    ReplyDelete
  12. baguslah karangan niii good job

    ReplyDelete
  13. Karangan yang bagus👍👍👍
    Saya ingin meminta izin untuk mengambil karangan ini untuk kajian obesiti saya di sekolah

    ReplyDelete
  14. GOOD,i like it

    ReplyDelete
  15. Saya minta izin untuk salinsatu pernggan tentang kajian obesiti saya di sekolah

    ReplyDelete
  16. boleh tak minta izin nak photostat karangan ni nak bawa ke sekolah ? tolonglah jawab

    ReplyDelete
  17. Tqvm karangan yg sangatttt bagus

    ReplyDelete
  18. Saya ingin meminta izin untuk menggunakan karangan ini sebagai karangan saya di sekolah

    ReplyDelete
  19. Saya ingin meminta izin mengunakannya

    ReplyDelete