Friday 12 February 2016

Cara-cara Merapatkan Hubungan Kekeluargaan

     Nilai-nilai kekeluargaan dalam kehidupan masyarakat di Malaysia semakin terhakis ekoran gaya hidup moden seperti kerja-kerja yang banyak di pejabat dan sebagainya.Kesibukan bekerja di pejabat juga akan merenggangkan tali sillaturahim sesama keluarga.Usaha-usaha perlu dilakukan untuk melahirkan keluarga yang bahagia dan harmoni.
     Antaranya ialah ibu bapa harus lebih meluangkan banyak masa dengan anak-anak.Ibu bapa yang bekerja perlu memanfaatkan hari minggu mereka untuk menghabiskan masa dengan anak-anak.Hal ini akan membuatkan anak-anak berasa lebih bahagia kerana dapat meluangkan masa bersama anak-anak.Di samping anak-anak  berasa bahagia,fikiran ibu bapa yang bercelaru akibat terlalu lama bekerja akan menjadi tenang apabila dapat berbual dengan anak-anak mereka.
     Seterusnya,setiap ahli keluarga mestilah saling memahami perasaan sesama mereka.Ibu bapa perlu peka akan kelebihan dan kelemahan setiap anggota keluarga.Dengan ini,tidak akan berlaku perselisihan faham antara ahli keluarga.Setiap ahli keluarga perlu berbincang akan masalah yang dihadapi oleh ahli keluarga dengan cara yang betul.Sentiasa berbincang tentang prestasi anak-anak ketika di sekolah juga boleh membantu anak-anak meningkatkan fahaman tentang sesuatu mata pelajaran.
     Di samping itu,suasana rumah yang kondusif akan menjamin kebahagiaan sesebuah keluarga.Ibu bapa perlu sensitif akan keperluan asas di rumah demi keselesaan setiap anggota keluarga.Anak-anak lazimnya akan mencari hiburan di luar jika keadaan  di dalam rumah membosankan.Peralatan rumah yang berwarna-warni ataupun warna yang ceria dapat menghilangkan rasa bosan dalam diri kita.
     Selain itu,sifat hormat menghormati dalam diri setiap anggota keluarga perlu ada.Ahli keluarga yang paling tua seperti datuk dan nenek perlu dihormati.Seperti adab-adab orang Melayu”yang tua dihormati,yang muda disayangi”.Bukan sahaja ibu bapa,malah jiran tetangga akan berasa senang untuk bergaul.

     Natijahnya,kebahagiaan sesebuah keluarga bergantung pada kerjasama antara anggota keluarga.Pepatah”cubit paha kanan,paha kiri sakit juga”perlu menjadi pegangan setiap keluarga.Pada hakikatnya setiap ahli keluarga memainkan peranan dalam melahirkan sebuah keluarga yang harmoni dan bahagia.

23 comments:

  1. Lebih baik jika banyak peribahasa diletakkan untuk dipelajari.

    ReplyDelete
  2. Perlu pendek kan sikit ayat

    ReplyDelete
  3. 😀😃😄😆😁😅😂🤣☺️😊😇🙂🙃😉😌😍😘😗😗😙😚😋😜😝😛🤑🤗🤓😎🤡🤡🤠😏😒😞😔😟😕🙁☹️😣😖😫😩😤😠😡😶😐😐😑😯😦😦😧😮😲😵😨😳😱😨😢😓😪😭🙄😭😭🤔🤐😬🤒😈🤐🤕🤕🤥😭😭🙄

    ReplyDelete
  4. so helpful and i understand or not?

    ReplyDelete
  5. Perlu isi ringkas Dan menarik

    ReplyDelete
  6. Karangan ni bagus sangat.saya suka

    ReplyDelete
  7. this is a good essay . it's really helpful . thank you . u nice keep going

    ReplyDelete
  8. bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbboooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

    ReplyDelete
  9. ade ayat-ayat yg susah difahami

    ReplyDelete